MEDSAFE (Svenska)

Vad ska du göra om TdP uppstår? 9, 11

  • ihållande episoder eller instabila patienter kräver DC elkonvertering.
  • intravenöst magnesiumsulfat ska ges omedelbart.
  • det misstänkta läkemedlet ska dras tillbaka och eventuella elektrolytavvikelser korrigeras.
  • cardiac pacing eller isoprenalin infusion bör övervägas för eldfasta fall.
  1. Heist EK och Ruskin JN (2005)., Läkemedelsinducerad proarytmi och användning av QTc-förlängningsmedel: ledtrådar för kliniker. Hjärtrytmen 2(11):S1-S8.
  2. Barnes BJ och Hollands J M (2010). Läkemedelsinducerade arytmier.Crit Care Med 38(6 Suppl): S188-S197).
  3. Yap YG och Camm AJ (2003). Läkemedelsinducerad QT-förlängning och torsades de pointes. Hjärta 89: 1363-1372.
  4. Viskin S (1999). Långt QT-syndrom och torsades de pointes.Lancet 354; 1625-1633.
  5. Morissette, P et al (2005). Läkemedelsinducerad långt QT-syndrom och torsade de pointes. Canadian Journal of Cardiology 21(10):857-864.
  6. Al Khatib SM et al (2003)., Vilka kliniker borde veta om QT-intervallet. JAMA 289 (16): 2120-2127.
  7. Duvall MA et al (2005). Fetma och elektrokardiogrammet.Fetma Recensioner 6: 275-281.
  8. personlig kommunikation. 18 November 2010. Kardiolog. Auckland.
  9. Gowda RM et al (2004). Torsade de pointes: de kliniska övervägandena.International Journal of Cardiology 96:1-6.
  10. Roden DM (2005). Läkemedelsinducerad förlängning av QT-intervallet.NEJM 350;10:1013-1022.
  11. Zipes m.fl. (2006)., ACC / AHA / ESC riktlinjer för hantering av patienter med ventrikulära arytmier och förebyggande av plötslig hjärtdöd. Journal of American College of Cardiology 48(5)e247-e346.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *