La Dolce Vita: Den klassiske to-ukers Italia Reiserute med amalfikysten

Når jeg begynte å planlegge Italia reiserute for 14 dager med familien min, skjønte jeg at dette lille landet pakker ganske mye. Vi ønsket å fordype seg i historie og kultur, og som er ment for å begrense reiser til noen steder. Det vil ta noen flere turer for å dekke alle at dette vakre landet har å tilby, men jeg tror dette er en god 2-uke Italia reiserute med amalfikysten for første gang på turen., Vi gjorde det klassiske Roma-Firenze-Venezia Reiserute, og lagt amalfikysten for noen R & R.

Det var ikke lett å velge mellom Cinque Terre og Amalfi-kysten, eller slippe dem helt for mer tid til å nyte den Toskanske landskapet. Skal en dag til Milano – Italias mote hovedstaden – bli presset i sammen med en tur til Lake Como? Eller bør man vurdere mindre kjente Innsjøen Maggiore attraksjoner? Og vi hadde ikke engang våge å sørlige delene av Italia eller Sicilia. Eller den vakre fjellkjeden i Dolomittene i den nordlige delen., For ikke å nevne at italienske byer tilbyr noen av de beste fashion outlets!

Hode til Piazza Michelangelo i kveld til en fantastisk utsikt over Firenze.

Italia Reiserute Oversikt

Firenze (3 netter) – Venezia (3 netter) – Amalfi (4 netter) – Roma (4 netter)

togreiser til å dekke den klassiske Roma – Firenze – Venezia-Amalfi Reiserute

Min datter har tog reiser mye, og bil for reiser ikke så mye., Så vi tok tog til alle byene og som har fungert godt. Selv kommer fra India, ble jeg fortalt at jeg ville finne kjøring og parkering på å bli et mareritt i byene Roma, Firenze og Venezia. Også, Amalfi-kysten ville være pakket med trafikk sommeren, så vi fikk ikke leie en bil i det hele tatt. Sukk, det gikk min manns drøm om å kjøre en Ferrari i Italia!

Det var lett nok til å sjekke timeplanen og tog billettpriser på Trenitalia nettside og bestille online. Prisene er ganske rimelige hvis du bestiller 2-3 måneder i forveien., Det eneste du trenger for å lage et notat av jernbanestasjonen navn i italiensk – Roma Termini for Roma, Venezia Santa Lucia for Venezia, Firenze S. M. Novella i Firenze, Napoli for Napoli, og så videre. For et par reiser, jeg fant tidsplaner som tilbys av konkurrerende høy hastighet Italo mer praktisk og valgte det over Trenitalia. Det beste er å slå opp både valg fra punkt A til punkt B, og velg deretter.

Se opp seat61 hjemmeside for detaljert informasjon om togreiser i Italia.,

Italia har vært høyt oppe på min Europa Bøtte Listen, og jeg er så glad for å ha utforsket dette vakre landet med familien min.

Dag 1: Roma til Firenze

Vi tok et fly fra Delhi til Roma via Paris og landet på Roma Fiumicino Aeroporto (eller Leonardo da Vinci Internasjonale Flyplass). Trenitalia går et tog direkte fra flyplassen Fiumicino til Firenze, og det er hva vi hadde booket på forhånd.

togreiser er morsomt og enkelt i Italia.,

En kort taxi-kjøring fikk oss til vår koselige 2-roms leilighet rundt hjørnet fra Ponte Vecchio (se Airbnb liste her). Det var allerede sent på kvelden da vi slo seg ned i leiligheten, vi ruslet rundt i området for å finne retningen.

Merk: I tilfelle du starter din reise til Roma, Leonardo Express toget som forbinder Roma Fiumicino flyplass til Roma Termini sentralstasjon på bare 1/2 time. Dette toget går hvert 15. minutt, se Trenitalia nettside for mer informasjon om Leonardo Express.,

Dag 2-3: Firenze

Med en 4-år gammelt barn på slep, det var ikke mulig å se enten Uffizi-eller Akademia. Men jeg var ikke helt i fortvilelse. Denne byen er en open-air museum.

Som Rick Steves sier hvor ellers kan du spasere samme gågater gikk av Michelangelo, Leonardo da vinci og Botticelli mens du nyter verdens beste gelato?

Den spektakulære Katedralen i Firenze.,

Vi tilbrakte 2 dager – mer som en full dag og en annen kveld – en spasertur i gatene og fest øynene på skjønnhet som er Firenze. Se dette innlegget på hva du skal gjøre i Firenze. Ikke gå glipp av byens spektakulære Duomo, og hvis klatring opp er din ting å gjøre, klatre 414 trinn av bell tower i tilknytning til det panoramautsikt. Men for den beste utsikten over byen, dra til Piazza Michelangelo. Solnedgang tid er det best å se Ponte Vecchio-broen over elven Arno, og Florence lå foran deg.,

Vi hadde forlatt den siste dagen i Firenze for en dagstur for å se noen av de Toskanske landskapet. For å være ærlig, man kan lett tilbringe en uke i dette nydelige området – avslappende, som flagrer fra en nydelig by til en annen, for å meske seg med god vin og mat. Akk, vi hadde alle på én dag, og det var minneverdig.

middelalderbyen San Gimignano.

Vi måtte bestilt dette dagen tur med Chianti-Drivere. Turen startet med en rask stopp i Monteriggioni, en by i Toscana., Det tilbys utsikt over det omkringliggende Chianti-regionen herfra er herlig. Så vi tilbrakte ettermiddagen i den vakre byen Sienna. Vi fikk også en sjanse til å stoppe på en lokal vingård og smake på noen av sine produkter. Vi kunne ikke ha bedt om en bedre stopper i kveld enn den sjarmerende middelalderbyen San Gimignano.

les Også – 8 Fantastisk dagsturer fra Amsterdam

Dag 4 – 6: Venezia

Det er ganske ingenting som Venezia. Sjarmerende i deler. Turist-og overpriset i deler.,

Man kan se Grand Canal for timer!

Når vi har nådd Venezia Santa Lucia jernbanestasjon i kveld fra Firenze, første synet av kanalene var fascinerende, til tross for trafikk. Vi valgte å ta en privat vanntaxi å nå vårt hotell – The Westin Europa & Regina – som ligger i en fantastisk beliggenhet ved Canal grande.

Og nei, Venezia er ikke bare for par., Min datter elsket Venezia, hun kunne ikke få nok av å gå over broer og ser på alle gondolene svaiende i kanalene.

Bortsett fra å se de beste attraksjonene i Venezia, du må ha litt tid til å vandre formålsløst. Venezia er bygd for formålsløse gå og få tapt. En flott måte å utforske Venezia er å besøke sine markeder. Hvis du ikke kan ta lukten av fisketorget, det er mat og grønnsaker markedet som vi besøkte bare for å få en lokal smak. Vi gjekk på vandring rundt i byen som starter med Piazza San Marco og slutter ved Rialto-markedet. St., Markuskirken – den mest berømte av byens kirker – er ikke å bli savnet.

Piazza San Marzano er foret med kafeer og butikker.

Den neste dagen ble tilbrakt å besøke de nærliggende øyene Murano og Burano. Det første besøket var å Murano, med sine berømte glass-blåser fabrikker. Det var for det meste tomme før lunsjtid når vi kom. Jeg anbefaler et glass blåser factory tour. Kreativitet, stil, detaljer til perfeksjon er ufattelige., Glasset gjenstander er dyrt for sikker, men du kan se hvorfor de er verdensberømte. Da er det øya Burano – kjent for håndlaget blonder, og mer fargerik og full av turister.

les Også – Tyrkia-stranden helligdager: Sjø, sand og gamle ruiner på dette Middelhavet paradise

Dag 7-10: amalfikysten

Den fantastiske Amalfi kysten.

Vi tok en direkte tog fra Venezia til Napoli togstasjon og deretter en 1,5 timers kjøretur for å komme Amalfi., Tror kystnære fjellene stuper inn i det blå havet i en vertikal scene av bratte crags, sol-kysset landsbyer og skoger. 4 dager tilbrakt på Amalfi-kysten for det meste var for R & R, noe som gjør det enkelt og treg.

Det historiske og luksuriøse Hotel Santa Caterina var å være vår base for å utforske amalfikysten for de neste 3 dager. Du foretrekker kanskje Sorrento town som en base som er bedre tilkoblet via ferger til alle Amalfi byer eller den sjarmerende, klippe-klemmer byen Positano. Men vi fant Amalfi by perfekt, mer på grunn av den elegante Santa Caterina.,

turen til Amalfi var å være et brudd i vår sightseeing pakket Florence-Venezia-Roma Reiserute. Planen var å øve La Dolce Langt Niente eller ‘sødme av å gjøre ingenting».

Vi tilbrakte en lat ettermiddag på fotogene byen Positano. Gå den smale, bratte gater for å finne små butikker og kafeer. Offentlig buss som tok vi tilbake til Amalfi var i seg selv en opplevelse. Det virket på noen punkter som sjåføren var opptatt av å stupe bussen hodestups i sjøen, men kom til å dreie bort siste liten!,

stupet-klemmer byen Positano.

Vi har holdt på en hel dag til side til Capri – en populær dag for reisen. Jeg elsket Capri – jeg skulle ønske vi hadde hatt tid til å overnatte her.

Capri er vakker.,

En av de beste attraksjonene i Capri er den Blå Grotte, men hvis du ikke kommer i off-season, være forberedt for 2/3 timer ventetid ved inngang til å se grottene der lys refleksjon fører til en nydelig blå rundt. Vi hadde begrenset tid på våre hender og endte opp med å gjøre en båttur rundt øya. Elsket det! En buss fikk oss til å Anacapri – mer dempet søsken av Capri på øya. Vi ruslet rundt i byen, kjøpte noen lin, spiste gelato og kald.,

neste morgen var et raskt besøk til Ravello, en bohemske bydelen som sitter høyt oppe i åsene ovenfor Amalfi. Har du besøke Villa Cimbrone her – dette 12. århundre villa har en flott hage med fantastisk utsikt over havet. Kvelden rusler rundt i byen Amalfi landskamper lett tid brukt på denne herlige kysten.

les Også – Hvar, Kroatia: En av de 10 vakreste øyene i verden

Dag 11 – 14: Roma og Vatikanstaten

Roma var slutten målet av våre 2-uke Italia Reiserute., Du kan velge å holde det i begynnelsen hvis jetlag er et stort problem. Reisen består en biltur til Napoli sentralstasjon, og videre en direkte togforbindelse til Roma Termini. En elegant leilighet oppført på Airbnb i hjertet av byen (bare 100 meter fra Pantheon) passet oss godt.

En av de 7 Nye Underverker.

Den neste 2 dagene ble brukt til å ta i de viktigste severdighetene i byen. En full dag er nødvendig for å se Colosseum, Forum og Palatine Hill riktig., Ikke skimp på gang her. Vi likte denne trioen og Capitoline-Museene.

Den aller Forum, en markedsplass som gir deg følelsen av det Romerske imperiet var.

Det var vanskelig å få min 4 år gamle interessert i all kunst og arkitektur i Florence, eller i utstillingene på Capitoline-Museene i Roma. Men gamle Romerske områder er en annen historie! Hun likte den åpne ruinene av Colosseum og Forum.,

Du kan ikke gå til Roma og ikke besøke Vatikanet, holde en dag til side for denne by-staten. Selv med høye forventninger, og på tross av folkemengden, mangfold, historie og fantastisk kunst og arkitektur ville forlate deg målløs.

Vi tilbrakte en dag vandre rundt de fremste plassene i byen, besøke Pantheon – en 2000 år gamle tempel – og videre til de spanske trappene – et morsomt sted å gå til i kveld for folk å se.,